-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47848 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مفهوم جملة: يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِه... در آيه 24 سورة انفال چيست؟

يحول، از حيلوله و به معناي حائل شدن بين دو چيز است.

قلب، در قرآن كريم، به چيزي كه انسان به وسيله آن درك ميكند، استعمال ميشود; چيزي كه به وسيلة آن حكم ميكند، دوست ميدارد، دشمن ميدارد، ميترسد، اميدوار ميشود، آرزو ميكند، خوشحال ميشود و غيره، پس در حقيقت، قلب همان جان آدمي است، كه به وسيلة آن احكام عواطف باطني اش را آشكار ميسازد.

انسان مالك قوا و اجزا مختلف و افعالش ميباشد، خداوند كه محيط بر اوست و آفرينندة او، و اجزأ اوست، به تمام افعال و اجزأ انسان نيز محيط است و مالك همه آنهاست و به هر نحو كه بخواهد در آنها تصرف ميكند و از تصرفات و ملكش به هر مقدار كه خود بخواهد به انسان واگذار مينمايد، به همين دليل نيز، خداوند ميان انسان و جزء جزء وجود و افعالش حائل و واسط است و انسان را به نحو كه به هر مقدار كه خود بخواهد، مالك همان مقدار مينمايد.

در موجودات ديگر نيز، خداوند، مالك ذات آن موجودات و مالك قوا و آثار و افعال آنها كه توابع ذات آنهاست. خدا است كه آن ذات و توابع ذات را به آن موجودات تمليك كرده و ميان آن موجود و ذاتش حائل شده، هم چنين ميان آن موجود و توابع ذاتش (قوا، آثار و افعالش حائل شده است.

و خلاصه آن كه، خداوند ميان انسان و قلبش حائل است و انسان هر چه كه دارد و به هر چيز به هر نحوي كه اتصال و ارتباط دارد، خداوند به آن چيز نزديكتر و مربوطتر است زيرا خداوند هر چيز را كه انسان دارد، به او تمليك كرده و به همين دليل نيز ميان او و آن چيزها، حائل و رابط است.

خداوند در همه جا، حاضر و ناظر است و به حكم قدرت مطلقهاي كه دارد، به همة موجودات احاطه دارد، مرگ، حيات، اراده و تصميم بر چيزي، علم و قدرت، آرامش و امنيت، توفيق و سعادت، همه در دست او به قدرت اوست به همين دليل، انسان، نه چيزي را ميتواند از او پنهان دارد و نه كاري را ميتواند، بي توفيق او انجام دهد و نه اين كه سزاوار است از غير او استمداد نمايد، زيرا خداوند مالك همه چيز است و بر همة موجودات احاطه دارد.( ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمه، سيد محمد باقر موسوي همداني، ج 9، ص 70، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 7، ص 129، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.